GS van van Noord-Holland hebben een Wnb (oud) vergunning verleend voor de bouw en het gebruik van 17 woningen in Callantsoog. De locatie ligt op ongeveer 50 meter van het Natura 2000-gebied Duinen Den Helder - Callantsoog.
De stikstofdepositie tijdens de bouwfase is op grond van de oude bouwvrijstelling ten onrechte buiten beschouwing gelaten (Porthos).
Het bouwplan is ook aangemeld voor de "Spoedaanpak stikstof bouw en infrastructuur". Op grond van hoofdstuk 2 van de Rnb is er een stikstofregistratiesysteem (SSRS) waarin gegevens over depositieruimte worden opgenomen. Die depositieruimte kan onder meer worden ingezet voor de verlening van natuurvergunningen voor woningbouwprojecten.
De depositieruimte wordt gecreëerd door de uitvoering van bronmaatregelen, zoals de verlaging van de maximumsnelheid op rijkswegen van 130 naar 100 km/uur. Een deel van de stikstofruimte (70%) die door de bronmaatregel wordt gecreëerd, wordt in het SSRS geregistreerd per hexagoon waarin stikstofgevoelige habitattypen voorkomen. Ten tijde van het verlenen van de natuurvergunning was alleen de opbrengst van de snelheidsregel opgenomen in het SSRS in AERIUS-register.
De toedeling van depositieruimte uit het SSRS bij de verlening van een natuurvergunning is naar het oordeel van de Afdeling een mitigerende maatregel. Deze mitigerende maatregel mag in de passende beoordeling voor dit project worden betrokken als de verwachte voordelen daarvan vaststaan. Dat is niet het geval.
Aan de hand van verschillende brieven (onder meer van de minister van Infrastructuur en Waterstaat van 15 december 2021 en van de minister van Natuur en Stikstof van 1 april 2022) en stukken (nota van toelichting bij de wijziging van Rnb op 19 juli 2022) ziet de Afdeling bevestigd dat er ten tijde van het verlenen van de natuurvergunning al aanwijzingen waren dat de daadwerkelijke stikstofruimte die beschikbaar is door de landelijke snelheidsmaatregel, afhankelijk is van onzekere factoren die de verkeerscijfers, en daarmee het effect van de maatregel kunnen beïnvloeden. De stikstofruimte die beschikbaar is door de landelijke snelheidsmaatregel is daardoor moeilijk op voorhand met zekerheid te kwantificeren. Wanneer een onvoorziene omstandigheid zich voordoet, die de verkeerscijfers laat dalen, kan de opbrengst van een dergelijke landelijke maatregel wijzigen. Dit wordt geïllustreerd door het effect dat COVID-19 heeft gehad op de mobiliteit. Door deze onvoorziene omstandigheid is een relevant negatief verschil ontstaan tussen de daadwerkelijke verkeerscijfers en de verkeersprognoses waarop de effecten van de snelheidsmaatregel zijn berekend en de depositieruimte is bepaald. De Afdeling ziet geen aanknopingspunten dat dit niet zou gelden voor de depositieruimte door de snelheidsmaatregel die in het SSRS was opgenomen voor het Natura 2000-gebied Duinen Den Helder - Callantsoog.
De Afdeling is daarom van oordeel dat (de omvang van) het positieve effect van de snelheidsmaatregel ten tijde van het verlenen van de natuurvergunning door het bovenstaande niet vast stond als mitigerende maatregel bij de verlening van de natuurvergunning betrekken.
AbRvS 2 oktober 2024 ECLI:NL:RVS:2024:3949
Voor meer informatie over deze uitspraak kunt u contact opnemen met Susan